Vagtechniek

Veel gestelde vragen

Op deze pagina vindt u de FAQ, antwoorden op veel gestelde vragen. Heeft u overige vragen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via het contactformulier of per telefoon.

 

Wat is chiptuning?

Met chiptuning kan het koppel en vermogen van de motor verhoogd worden. Dit gebeurt puur softwarematig en binnen de veilige grenzen van de motor. Lees verder...

 

Hoe lang duurt chiptuning?

Een stage1 chiptuning duurt voor de meeste auto's ca 1,5 uur. Lees verder...

 

Kan chiptuning op iedere auto uitgevoerd worden?

Op praktisch iedere moderne auto kan een chiptuning toegepast worden. Het beste resulaat wordt breikt met een motor voorzien van drukvulling, dus een turbo of compressor. Lees verder...

 

Wat is het verschil tussen OBD tuning en chiptuning?

Hier zit geen verschil tussen. OBD tuning verwijst naar de manier van uitlezen en inladen van de motorsoftware, maar zegt niks over de kwaliteit van de chiptuning. Lees verder...

 

Is chiptuning schadelijk voor mijn auto?

Nee, chiptuning heeft geen invloed op de levensduur van de motor. Wij ontwikkelen de software zo dat alles binnen de normen van de fabriek blijft. Lees verder...

 

Heeft chiptuning invloed op mijn (fabrieks)garantie?

Een dealer of garage kan een chiptuning opmerken, maar moet hier wel moeite voor doen. De software kan altijd door ons tijdelijk origineel gemaakt worden. Lees verder...

 

Kan ik met chiptuning op 95 octaan brandstof blijven rijden?

Met een stage1 chiptuning kunt u met iedere brandstof blijven rijden zonder nadelige gevolgen. Wel is het technisch beter voor de op om goede brandstof te tanken, dit geldt voor ongetunede en getunede auto's. Lees verder...

 

Wordt mijn auto zuiniger met een chiptuning?

Met een chiptuning is het mogelijk om wat zuiniger te rijden, reken op maximaal een paar procent. Hier moet wel de rijstijl naar zijn, wanneer u vaak het extra vermogen aan spreekt dan wordt dit weer teniet gedaan. Lees verder...

 

Moet ik mijn remmen aanpassen na een chiptuning?

Dit is niet nodig. Het gewicht van de auto blijft gelijk, dus u kan net zo hard remmen met de auto. Lees verder...

 

Wordt de chiptuning bij een update overschreven?

Ja, bij een update van het motormanagement wordt de chiptuning overschreven. Dit is geen probleem, wij kunnen de chiptuning hierna voor u terugplaatsen. Lees verder...

 

Is DSG tuning noodzakelijk?

Als uw auto over een DSG of S-tronic versnellingsbak beschikt kan het raadzaam zijn om ook een DSG-tuning te laten doen. Ieder type bak kan een bepaald maximum koppel aan, zie voor een overzicht deze paginaLees verder...

 

Wat is de prijs van chiptuning?

Op deze pagina kunt u op basis van het kenteken van de auto de mogelijkheden en prijzen opzoeken. Lees verder...

 

Kan de chiptuning weer ongedaan gemaakt worden?

Ja, u kan de software op ieder moment door ons origineel laten maken, bijvoorbeeld bij verkoop of inleveren van de (lease)auto. Lees verder...

 

Wat zijn de gevolgen voor de wegenbelasting?

Chiptuning heeft geen gevolgen voor de wegenbelasting, omdat deze berekend wordt over het gewicht van de auto. Lees verder...

 

Waarom past de fabriek zelf geen chiptuning toe?

In feite doet de fabriek dat ook. Er zijn veel motoren welke met verschillende vermogenswaardes in de markt worden gezet. Daarnaast zijn motoronderdelen een massaproduct welke ook in zwaardere varianten gebruikt worden.

Ook is het zo dat een fabriek extra marges qua vermogen hanteert omdat ze rekening dient te houden met slechte omstandigheden elders in de wereld qua brandstofkwaliteit en onderhoud. Lees verder...

 

Dien ik verder ergens rekening mee te houden?

U kan in een gechiptunede auto gewoon instappen en wegrijden net als iedere andere auto. Hier is geen `gebruikshandleiding` voor nodig.

Wel adviseren wij om de auto netjes warm te rijden, goede kwaliteit brandstof te tanken, en de auto netjes te laten onderhouden volgens fabrieksopgave met originele onderdelen. Dit geldt uiteraard ook voor auto's die niet getuned zijn. Lees verder...

 

Wat is het verschil tussen stage1 en stage1+ chiptuning?

Bij stage1+ chiptuning wordt de auto gemeten voor en na de chiptuning op de vermogensbank, u krijgt dus ook een vermogensrapport mee. Bij een stage1 chiptuning wordt de chiptuning getest via logging op de weg.

Het is niet zo dat een stage1+ chiptuning een betere kwaliteit software is dan een stage1, immers alle stage1 chiptuning zijn in het verleden op de rollenbank ontwikkeld. Lees verder...

 

Is jullie chiptuning maatwerk of standaard?

Alle tuningen die wij uitvoeren zijn chiptuningen op maat. Wij maken de software op basis van de originele uitgelezen software van uw auto. Bij een stage1 tuning stellen we de auto af op de weg, bij een stage1+ chiptuning of hoger gebruiken we de rollenbank. Lees verder...

 

Wat moet ik veranderen voor een stage2 chiptuning?

Bij dieselmotoren wordt bij een stage2 chiptuning de auto afgesteld zonder roetfilter en/of adblue katalysator.

Bij benzinemotoren wordt de originele katalysator vervangen door een lege downpipe of downpipe met racekat, vaak ook in combinatie met een ander luchtfilter. Lees verder...