Vagtechniek

Tuning van DSG en S-tronic versnellingsbakken

 

Wat is DSG/S-tronic?

DSG staat voor Direct Shift Gearbox, dit type versnellingsbak heeft 2 koppelingen waardoor supersnel schakelen mogelijk is. AUDI gebruikt de naam S-tronic voor dit type bak, maar is gelijk aan DSG.

 

Waarom DSG tuning?

Het aanpassen van de versnellingsbaksoftware kan verschillende redenen hebben:

  • Verwijderen koppelbegrenzing. Dit kan nodig zijn in combinatie met chiptuning zodat de versnellingbak het extra koppel kan verwerken.
  • Rijgedrag verbeteren. Heeft u klachten over het schakelgedrag, dan kunnen we de momenten waarop de bak schakelt aanpassen, dit geldt zowel voor het op- als terugschakelen. Tevens kunnen de schakelsnelheden worden geoptimaliseerd.

Belangrijk: een DSG tuning is geen oplossing voor een mechanisch probleem of storing in de DSG versnellingsbak. Heeft u problemen met uw DSG bak? Neem dan contact met ons op voor een diagnose.

 

Mogelijkheden

Wij passen de volgende types DSG versnellingsbakken aan. De mogelijkheden zijn per type verschillend. Neem contact met ons op voor specifieke mogelijkheden.

  • DSG7 DQ200 (droge koppeling)

  • DSG6 DQ250 (natte koppeling)

  • DSG6 DQ250 MQB (natte koppeling)

  • DSG7 DL382 (natte koppeling) (Audi A4/A5/A6/A7)

  • DSG7 DQ380/381 (natte koppeling)

  • DSG7 DQ500 (natte koppeling)

  • DSG7 DL501 (natte koppeling

Per type bak zijn onderstaande mogelijkheden van toepassing.

 

DSG tuning stage1

Geschikt voor alle DSG versnellingsbakken. Dit type tuning wordt toegepast in combinatie met chiptuning waarbij het koppel hoger wordt dan het maximum toelaatbare van de standaard DSG software en bestaat uit:

 

  • Verhogen koppelbegrenzing en koppelingsdruk

Hieronder staat het maximale motorkoppel vermeld hetgeen de DSG versnellingsbak betrouwbaar kan verwerken, standaard resp. na aanpassing:

  • DSG7 DQ200                   290Nm aanpassing --> 350Nm

  • DSG6 DQ250                   350Nm aanpassing --> 550Nm

  • DSG6 DQ250 MQB         380Nm aanpassing --> 550Nm

  • DSG7 DL382                    400Nm aanpassing --> 550Nm

  • DSG7 DQ380/381           450Nm aanpassing --> 550Nm

  • DSG7 DQ500                   550Nm aanpassing --> 800Nm

  • DSG7 DL501                    500Nm aanpassing --> 800Nm

 

 

€ 195,- incl btw in combinatie met chiptuning

€ 350,- incl btw losstaand

 

DSG tuning stage2

Dit type tuning is het meest gekozen als u klachten heeft over schakelgedrag van de auto en is geschikt voor alle types DSG. Wij hebben lange ervaring in het ontwikkelen van verbeterde software voor uw specifieke DSG versie. Deze software-aanpassing bestaat uit:

 

  • Verhogen koppelbegrenzing en koppelingsdruk
  • Optimaliseren schakeltoerentallen
  • Aanpassen maximaal schakeltoerental
  • Optimaliseren schakelsnelheid
  • Kickdown aanpassen
  • Manueel schakelen via flippers geen kickdown
  • Optioneel: activeren launch control, ook DSG7 met een droge koppeling!

 

€ 295,- incl btw in combinatie met chiptuning

€ 475,- incl btw losstaand


 

Tuning van een Multitronic-versnellingsbak


Wat is een Multitronic?

De naam multitronic staat voor de variabele automatische versnellingsbak van Audi. Deze versnellingsbak is continue variabel. Dit houdt in dat de ratio tussen de kortste en langste overbrengingsverhouding traploos geregeld kan worden, hierdoor kan de versnellingsbak de motor op een vast toerental houden tijdens het versnellen.

 

Wanneer u klachten heeft over rijgedrag van de multitronic-versnellingsbak kunnen wij hiervan de software aanpassen. Zowel voor de benzine- als dieselmotoren zijn de aanpassingen mogelijk.

 

Mogelijkheden

  • Zowel voor de D- als de S-stand het bedrijfstoerental aanpassen.
  • Maximaal toerental aanpassen.

Kosten

€ 195,- incl btw in combinatie met chiptuning

€ 350,- incl btw losstaand


Beschikbaarheid

Momenteel is de tuning alleen beschikbaar voor de VL381 Multitronic, deze is geplaatst in de volgende type's:

  • Audi A4 8K
  • Audi A5 8T
  • Audi A6 4G
  • Audi A7 4G