

Sommige T(F)SI-motoren van het V.A.G.-concern staan bekend om het verbruiken van relatief veel olie.
Een aantal motoren waarbij dit onder andere vaker voorkomt zijn de 1.2 en 1.4 TSI motoren met distr. riem en de 1.8 en 2.0 TFSI motoren van 2008 t/m 2012 met een distr. ketting, maar naast deze motoren kan het ook bij andere modellen voorkomen.
Om het olieverbruik te verhelpen, kunnen bij deze motoren de zuigers vervangen worden met exemplaren die een betere pasvorm en verbeterde olieschraapveren hebben. Hierbij worden onder andere de koppakking, distributieketting en hydraulische spanner direct mee vervangen.
Prijs
Complete reparatie waarbij de volgende onderdelen zullen worden vervangen:
– Zuigers (met verbeterde olieschraapveren)
– Diverse pakkingen
– Distributieketting
– Geleiders
– Hydraulische spanner
– Vloeistoffen
Voor de 1.8 en 2.0 T(F)SI motor totaalprijs €3.999,- euro incl. btw
Voor de 1.2 en 1.4 T(F)SI Golf 7 / A3 8V motor totaalprijs €3.999,- euro incl. btw (Incl. distr. riem wissel i.p.v. ketting)
Hoe lang ben ik de auto kwijt?
Het proces neemt ongeveer circa 1 werkweek / 5 werkdagen in beslag. Eventueel kunt u een vervangende auto (VW Up!) reserveren voor die tijd. Deze auto kost 25,- euro per dag excl. brandstof.
Onze aanpassing is geen totale motorrevisie, maar een zuiger-aanpassing. Een totale motorrevisie is veel duurder kost snel boven de € 5.000,-.
Wilt u meer informatie over dit issue en de reparatie? Lees dan verder …
Olieverbruik T(F)SI motoren
De T(F)SI-motoren van Volkswagen, Audi, SEAT en Škoda staan bekend om hun olieverbruik en dat baart berijders van deze auto’s zorgen. Hoe zit het nu precies en welke oplossing is er? Laten we allereerst benadrukken dat élke motor olie verbruikt, anders kan hij zijn werk niet goed doen. In normale gevallen beperkt dat zich tot een liter op vele duizenden of zelfs tienduizenden kilometers en merk je er weinig of niks van. Vermenging met vocht en koolstof kan er zelfs voor zorgen dat het niveau tussen onderhoudsbeurten door keurig op peil blijft. Olieverbruik wordt pas zorgwekkend wanneer het boven een liter per 2000 kilometer uitstijgt. Helaas blijkt dat in veel gevallen aan de orde bij de T(F)SI-motoren van het V.A.G.-concern, met name de 1.8 en 2.0 uit de periode 2008-2012, maar ook wel de 1.4- en 3.0-versies. De oorzaak ligt in de structuur van de olieschraapveren, waarop wij hieronder nader zullen ingaan.
Onder de druk van regelgeving om uitstoot en brandstofverbruik zo laag mogelijk te houden proberen fabrikanten de inwendige wrijving van motoren te minimaliseren. Om die reden gebruikt V.A.G.-concern sinds 2008 plattere olieschraapveren, gereduceerd van 2 naar 1,5 mm. Laten we even kijken naar hun functie. In elke motor wordt continu olie op de cilinderwanden gespoten, die voor een dunne smeerfilm zorgt. De olieschraapveren voeren deze telkens naar beneden af, zodat deze niet in de verbrandingsruimte terecht kan komen. Tegelijkertijd zorgen ze ook voor een goede afdichting naar onderen toe, zodat de gassen niet in het carter belanden, wat de prestaties zou verminderen.
Helaas blijken de plattere olieschraapveren gevoeliger voor vervuiling, wat ook geldt voor de boringen in de zuiger die de olie helpen afvoeren naar het carter. Verstopping van deze gaatjes in combinatie met veren die niet goed meer afdichten zorgen ervoor dat er olie in de verbrandingsruimte terechtkomt, die met de gassen mee ‘opgestookt’ wordt en via de uitlaat de motor verlaat. Mogelijk verbranden uiteindelijk zelfs de uitlaatkleppen. Op den duur zullen de olieschraapveren vastlopen en schade aan zuigers en cilinderwanden veroorzaken.
Bij T(F)SI-motoren met een hoog olieverbruik voeren wij een modificatie met een preventief karakter uit. De zuigers vervangen we door exemplaren met een betere passing en hogere olieschraapveren. Natuurlijk nemen we de koppakking en alle afdichtingen mee. Verder vernieuwen we de distributieketting met de geleiders en de probleemgevoelige hydraulische spanner, die nog wel eens cilinderkopschade wil veroorzaken.
Nadat wij de auto weer gebruiksklaar afgeleverd hebben, vindt een inloopfase plaats, die 10.000 kilometer duurt. De draaiende delen moeten op elkaar inslijten en dat kan aanvankelijk nog wat olieverbruik geven. Het is van belang om de motor rustig in te rijden en hem met name de eerste 1000 kilometer niet direct voluit te belasten, dat wil zeggen tot maximaal 75 procent en ten hoogste 4000 tpm. Varieer wel en houd zeker niet continu erg lage toerentallen aan. Schakel op de snelweg eens voor een tijdje terug naar de vijfde versnelling en op 80-wegen naar de vierde. Schroom niet om na enkele duizenden kilometers regelmatig even stevig te accelereren; dat zal juist het olieverbruik op de lange termijn beperken. Handhaaf deze afwisseling in rijgedrag na de inrijperiode, zodat de motor niet de kans krijgt om inwendig te vervuilen.
Het is voor de levensduur van de motor en de turbocompressor essentieel om een hoogwaardige volsyntheet van het type 5w30 longlife 3 te gebruiken, versie 504.00 of 507.00. Bij Vagtechniek maken we uiteraard uitsluitend gebruik van dit type olie.
Beoordeel ons!
Wij vinden het belangrijk dat uw ervaring met Vagtechniek naar tevredenheid is geweest. Bent u onverhoopt niet tevreden? Neem dan contact met ons op.
Bent u tevreden over ons, help ons en anderen door een beoordeling en uw ervaring achter te laten!
Beoordeling klant
10,0Bij binnenkomst krijg je meteen het gevoel dat je wagen in goede handen is van dit betrouwbaar en professioneel bedrijf. Verder als je vragen hebt, hoor je dat de mensen weten waar ze over praten en dat ze er met passie aan werken! Ook voor een werkplaats ziet het er stralend en georganiseerd uit! Ben zeer tevreden met die tuning en heb er geen elke moment spijt van! Ook de nazorg die ze meegeven is fijn. Mocht je na de tuning nog iets van vragen hebben kan je altijd weer bij ze terecht! Echt een top bedrijf!Ruben, Maarheeze
9,0Lang getwijfeld om mijn auto (Leon 1.4 tsi act 150 pk) te laten tunen,maar toen ik laatst voor een beurt van mijn auto daar was hoorde ik in die prachtige wachtruimte allerlei positieve verhalen van klanten die hun auto’s al vaker hadden laten tunen daar.Dus meteen een afspraak gemaakt,dit kon al een week later. Zooo geen spijt…hij reed al fijn maar nu zijn het puntjes op de i, zo veel soepeler….pk’s is mooi meegenomen …maar dat koppel TOP….. Topbedrijf….zeer professioneel. Bij de volgende auto geen twijfel meer!!.Frans Pouwels, Eindhoven
10,0Ik heb bij VAGtechniek mijn Seat Leon laten chiptunen. Stage 1+ met een rollerbank-afstelling. De monteurs gaan netjes om met de auto zelf en hebben keurig gereedschap om hun werk mee te doen. Het resultaat liet ook wel blijken, de heren weten wat ze doen met de auto. De zaak en werkplaats was ook erg netjes, net zoals de wachtruimte. Als de auto klaar is wordt je netjes geroepen en wordt alles afgehandeld. Door de goeie black friday aanbieding was de prijs ook meegevallen. Zeker als je kijkt wat je er voor terugkrijgt, is het geld het zeker waard. Ik zou nogmaals terugkomen bij Vagtechniek, en zou ze ook aanbevelen aan andere Seat-rijdersRicardo, Sint-Willebrord

