Verbeterde zuigers T(F)SI motorentitle_image
Verbeterde zuigers T(F)SI motorentitle_image

Sommige T(F)SI-motoren van het V.A.G.-concern staan bekend om het verbruiken van relatief veel olie.
Een aantal motoren waarbij dit onder andere vaker voorkomt zijn de 1.2 en 1.4 TSI motoren met distr. riem en de 1.8 en 2.0 TFSI motoren van 2008 t/m 2012 met een distr. ketting, maar naast deze motoren kan het ook bij andere modellen voorkomen.

Om het olieverbruik te verhelpen, kunnen bij deze motoren de zuigers vervangen worden met exemplaren die een betere pasvorm en verbeterde olieschraapveren hebben. Hierbij worden onder andere de koppakking, distributieketting en hydraulische spanner direct mee vervangen.

Persoonlijk advies

Wilt u meer informatie vul dan aub dit formulier in of bel ons:








    Prijs
    Complete reparatie waarbij de volgende onderdelen zullen worden vervangen:
    –    Zuigers (met verbeterde olieschraapveren)
    –    Diverse pakkingen
    –    Distributieketting
    –    Geleiders
    –    Hydraulische spanner
    –    Vloeistoffen

    Voor de 1.8 en 2.0 T(F)SI motor totaalprijs €3.999,- euro incl. btw 

    Voor de 1.2 en 1.4 T(F)SI Golf 7 / A3 8V motor totaalprijs €3.999,- euro incl. btw (Incl. distr. riem wissel i.p.v. ketting) 

    Hoe lang ben ik de auto kwijt?
    Het proces neemt ongeveer circa 1 werkweek / 5 werkdagen in beslag. Eventueel kunt u een vervangende auto (VW Up!) reserveren voor die tijd. Deze auto kost 25,- euro per dag excl. brandstof.

    Onze aanpassing is geen totale motorrevisie, maar een zuiger-aanpassing. Een totale motorrevisie is veel duurder kost snel boven de € 5.000,-.

    Wilt u meer informatie over dit issue en de reparatie? Lees dan verder …

    Olieverbruik T(F)SI motoren
    De T(F)SI-motoren van Volkswagen, Audi, SEAT en Škoda staan bekend om hun olieverbruik en dat baart berijders van deze auto’s zorgen. Hoe zit het nu precies en welke oplossing is er? Laten we allereerst benadrukken dat élke motor olie verbruikt, anders kan hij zijn werk niet goed doen. In normale gevallen beperkt dat zich tot een liter op vele duizenden of zelfs tienduizenden kilometers en merk je er weinig of niks van. Vermenging met vocht en koolstof kan er zelfs voor zorgen dat het niveau tussen onderhoudsbeurten door keurig op peil blijft. Olieverbruik wordt pas zorgwekkend wanneer het boven een liter per 2000 kilometer uitstijgt. Helaas blijkt dat in veel gevallen aan de orde bij de T(F)SI-motoren van het V.A.G.-concern, met name de 1.8 en 2.0 uit de periode 2008-2012, maar ook wel de 1.4- en 3.0-versies. De oorzaak ligt in de structuur van de olieschraapveren, waarop wij hieronder nader zullen ingaan.  

    Onder de druk van regelgeving om uitstoot en brandstofverbruik zo laag mogelijk te houden proberen fabrikanten de inwendige wrijving van motoren te minimaliseren. Om die reden gebruikt V.A.G.-concern sinds 2008 plattere olieschraapveren, gereduceerd van 2 naar 1,5 mm. Laten we even kijken naar hun functie. In elke motor wordt continu olie op de cilinderwanden gespoten, die voor een dunne smeerfilm zorgt. De olieschraapveren voeren deze telkens naar beneden af, zodat deze niet in de verbrandingsruimte terecht kan komen. Tegelijkertijd zorgen ze ook voor een goede afdichting naar onderen toe, zodat de gassen niet in het carter belanden, wat de prestaties zou verminderen.

    Helaas blijken de plattere olieschraapveren gevoeliger voor vervuiling, wat ook geldt voor de boringen in de zuiger die de olie helpen afvoeren naar het carter. Verstopping van deze gaatjes in combinatie met veren die niet goed meer afdichten zorgen ervoor dat er olie in de verbrandingsruimte terechtkomt, die met de gassen mee ‘opgestookt’ wordt en via de uitlaat de motor verlaat. Mogelijk verbranden uiteindelijk zelfs de uitlaatkleppen. Op den duur zullen de olieschraapveren vastlopen en schade aan zuigers en cilinderwanden veroorzaken.

    Bij T(F)SI-motoren met een hoog olieverbruik voeren wij een modificatie met een preventief karakter uit. De zuigers vervangen we door exemplaren met een betere passing en hogere olieschraapveren. Natuurlijk nemen we de koppakking en alle afdichtingen mee. Verder vernieuwen we de distributieketting met de geleiders en de probleemgevoelige hydraulische spanner, die nog wel eens cilinderkopschade wil veroorzaken.

    Nadat wij de auto weer gebruiksklaar afgeleverd hebben, vindt een inloopfase plaats, die 10.000 kilometer duurt. De draaiende delen moeten op elkaar inslijten en dat kan aanvankelijk nog wat olieverbruik geven. Het is van belang om de motor rustig in te rijden en hem met name de eerste 1000 kilometer niet direct voluit te belasten, dat wil zeggen tot maximaal 75 procent en ten hoogste 4000 tpm. Varieer wel en houd zeker niet continu erg lage toerentallen aan. Schakel op de snelweg eens voor een tijdje terug naar de vijfde versnelling en op 80-wegen naar de vierde. Schroom niet om na enkele duizenden kilometers regelmatig even stevig te accelereren; dat zal juist het olieverbruik op de lange termijn beperken. Handhaaf deze afwisseling in rijgedrag na de inrijperiode, zodat de motor niet de kans krijgt om inwendig te vervuilen.

    Het is voor de levensduur van de motor en de turbocompressor essentieel om een hoogwaardige volsyntheet van het type 5w30 longlife 3 te gebruiken, versie 504.00 of 507.00. Bij Vagtechniek maken we uiteraard uitsluitend gebruik van dit type olie.

    Beoordeel ons!

    Wij vinden het belangrijk dat uw ervaring met Vagtechniek naar tevredenheid is geweest. Bent u onverhoopt niet tevreden? Neem dan contact met ons op.

    Bent u tevreden over ons, help ons en anderen door een beoordeling en uw ervaring achter te laten!

    Pand vagtechniek

    Beoordeling klant

    arrow leftarrow right
    Wat klanten zeggentitle_image
    arrow leftarrow right